Körkort personbil

Hos oss kan man välja mellan att köra manuellt växlad eller automatväxlad bil!
Väljer du automatväxlad bil får du ett villkor på ditt körkort som enbart ger dig rätt att köra automatväxlade bilar. Dock kan du i framtiden häva detta villkor genom att göra en ny uppkörning med en manuellt växlad bil (inget nytt teoriprov behövs!)

Det första du ska göra inför ditt B-körkort är att få gjort ett syntest, vilket du kan göra hos oss under öppettiderna. Därefter ansöker du om körkortstillstånd, se följande länk.

Att ta körkort är en av de viktigaste händelserna i livet. Med ett körkort ändras plötsligt förutsättningarna och du får en större frihet och rörlighet. Möjligheterna till att få ett bra arbete ökar. Samtidigt medför körkortet och bilkörningen att ett stort ansvar läggs på dig. Utbildningen fram till körkortet blir viktig. Vi är övertygade om att vi kan hjälpa dig med detta på allra bästa sätt.

Teoriutbildningen består av egen läsning och onlinetester via Trafikskolaonline. Vid behov kan även teorilektioner bokas in.

Körutbildningen bör du starta samtidigt som du börjar teoriutbildningen. Det är viktigt att teori och körning går hand i hand. Om du övningskör hemma med en handledare så ta med handledaren på någon trafiklektion i början av utbildningen. Det kan både du och handledaren ha stor nytta av. När körutbildningen närmar sig slutet och du har läst in teorin planerar vi för ditt förarprov vid Trafikverket.

Riskutbildning. Det finns två obligatoriska moment som du måste ha genomfört före förarprovet. Risk 1 är en teoretisk utbildning på 3,5 timmar på trafikskolan. Den måste förbokas på kontoret. Risk 2, eller halkan som den kallas i folkmun, är en både teoretisk och praktisk utbildning som vi bokar in dig på i slutet av hela utbildningen.

Förarprovet består av ett kunskapsprov och ett körprov. Vi bokar provet efter överenskommelse med dig. Numera är provet sammanhållet, vilket innebär att båda proven bokas samtidigt och att ett godkänt teoriprov är giltigt i 4 månader. Du måste vara godkänd på kunskapsprovet innan du får göra körprovet. Du använder din vanliga övningsbil under körprovet vilket ger en trygghet.

Intensivutbildning. Vi har inga fasta intensivutbildningar utan vi lägger upp en plan till eleven efter en första testlektion, där vi utvärderar kunskap och förmåga för en intensivutbildning. Oftast har eleven övningskört mycket hemma innan den börjar en intensivutbildning.
Detta behöver du tänka på inför en intensivutbildning:
* Ha ett körkortstillstånd och godkänt id.
* Kunna köra flera dagar i veckan på olika tider under en period av 2-4 veckor.
* Kunna belasta din ekonomi på kort tid.
* Genomföra din teori på kort tid.
Start för intensivutbildning kan ligga 3-4 veckor framåt i tiden så hör av dig i god tid.
​​​​​​​
OBS! Avgifter till Trafikverket ingår ej i våra tjänster. Se https://www.trafikverket.se/korkort/priser/